Huisartsenpraktijk De Cirkel

Praktisch

Praktijkwerking: hoe werken we? 

Alle tijden evolueren. Op medisch gebied komen een aantal grote uitdagingen op ons af: een vergrijzende bevolking en toename van verschillende chronische ziekten zorgen ervoor dat patiëntendossiers alsmaar complexer worden. Daarnaast dienen we voldoende aandacht te behouden voor acute problemen zoals bv. infecties.
In het huidige informatietijdperk merken we dat patiënten veel meer vragen en bezorgdheden hebben. Mentaal welzijn is beter bespreekbaar: dit juichen we toe, maar anderzijds vergt het de nodige tijd.

Op deze uitdagingen willen we als praktijk onze pijlen richten. Zorg op maat, persoonlijke aanpak en voldoende tijd voor elke patiënt zijn onze sleutelwoorden. Volgende zaken vormen hierin de speerpunten:

Raadplegingen op afspraak

Telefonische bereikbaarheid

Mails en administratie

Een praktijkmanager

Huisbezoeken

Opleidingspraktijk

Wachtdienst

Contact

Nuttige links

Raadplegingen op afspraak

  • 15 minuten
  • Acute, medisch dringende klachten: infectieklachten (koorts, hoest, diarree …), plotse pijnklachten, snijwonden, val of trauma …

Acute raadpleging

  • 20 minuten
  • Niet medisch dringend en meer planbaar
  • Opvolging chronische aandoeningen, gesprekken (psychische klachten), langer bestaande klachten, algemene gezondheidsvragen, kleine kwalen (oorstop …)

Algemene raadpleging

Preventieraadpleging

Onderstaande manier van afspraken maken zal vanaf 2 september gebruikt worden

  • 15 minuten
  • Acute klachten:
  • Infectieklachten (koorts, hoest, diaree, keelpijn, braken, oorpijn, hoofdpijn,…)
  • Plotse pijnklachten
  • (snij)wonden
  • Val of trauma
  • Blaasontsteking
  • Plotse kortademigheid
  • Bloedneus
  • Huiduitslag
  • Plotse duizeligheid

 

  • Korte medische problemen (=NIEUW):
  • Kleine kwalen (oorstop…)
  • Wratten bevriezen
  • Nakijken huidplekjes
  • Vaccinaties en andere injecties

Korte raadpleging

  • 20 minuten
  • Opvolging chronische aandoeningen (diabetes, COPD, reuma, hartproblemen, nierfalen, hoge bloeddruk, …)
  • Psychische problemen (depressie, burnout, …)
  • Langer bestaande klachten
  • Algemene gezondheidsvragen
  • Vermoeidheid
  • Anticonceptie
  • Uitstrijkjes
  • Kleine heelkunde
  • Bloednames
  • Preventie

Algemene raadpleging

  • 30 minuten
  • Nieuwe patiënten > 65 jaar
  • Andere patiënten: planbaar in samenspraak met de artsen
  • Telefonisch boekbaar

Intake consult

  • Voor dringende medische problemen of korte vragen/problemen van diverse aard (1 probleem)
  • Wanneer je geen online afspraak meer ziet en toch op korte termijn hulp nodig hebt.
  • Enkel telefonisch boekbaar via het secretariaat in de voormiddag
  • Je krijgt een tijdstip waarop je aanwezig dient te zijn en zal vervolgens door één van de artsen gezien worden. De wachttijd varieert in de functie van de grootte van de ‘overflow’.

Overflowraadpleging

Voor meer info in verband met onze preventie aanpak verwijzen we je door naar het tabblad “preventie” op onze site.

Probeer zo veel mogelijk online een afspraak te maken. Is er niets meer beschikbaar? Bel even met onze praktijkmanager Veronique om te kijken wat er mogelijk is. 

Twijfel je over welke raadpleging je dient in te plannen? Bel even met ons secretariaat voor meer info.

Telefonische bereikbaarheid

We zijn steeds bereikbaar in de voormiddag en op de belmomenten van de artsen.

Buiten deze uren hanteren we een noodlijn. We vragen om deze alleen te gebruiken bij dringende medische problemen. Dit maakt enerzijds dat wanneer u zelf op consult komt er quasi geen telefonische onderbrekingen zijn, maar ook dat u voor dringende medische problemen toch steeds bij ons terecht kan.

Ons secretariaat is bereikbaar op volgende momenten:

 

Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag
8.30 u. -12.00 u. 8.30 u.-12.00 u. 8.30 u.-11.30 u. 8.30 u.-12.00 u. 8.30 u.-12.00 u.

De belmomenten van de artsen vind je hier.

Mails en administratie

  • Mailverkeer
    • Zoals u merkt voorzien we ruim de mogelijkheid om u verder te helpen aan de hand van beluurtjes en ook onze praktijkmanager is een rots in de branding om u verder te informeren. Ze staat in nauw contact met de artsen.
      Er worden geen medische vragen per mail beantwoord, noch vullen we documenten in zonder voorafgaande afspraak. Voorschriften kunnen niet per mail aangevraagd worden.
  • Duidelijke afspraken i.v.m. voorschriften en administratie
    • Wat betreft medicatievoorschriften hebben we een eigen voorschriftbeleid, wat jullie via deze link kunnen terugvinden.

Een praktijkmanager

Het woord is al meermaals gevallen: de praktijkmanager. Met deze functie trachten we een toch ietwat vernieuwde invulling te geven aan de klassieke praktijkassistent. Ze doet meer dan u alleen telefonisch te woord staan. Onze praktijkmanager houdt de praktijk draaiende en zorgt ervoor dat de huisartsen maximaal met hun core business bezig kunnen zijn: kwalitatief patiëntencontact. Ze ondersteunt met administratie, organiseert de vergaderingen, volgt de logistiek op, helpt bij opstart van dossiers, doet agendamanagement … Voor afspraken, niet-dringende vragen, administratieve en praktische zaken is onze praktijkmanager dus de geknipte persoon om u verder op weg te helpen. Ook papieren kunnen bij Veronique opgehaald worden op de openingsuren van het secretariaat. 

Huisbezoeken

We proberen de zorg zo veel mogelijk op onze praktijk te organiseren. Op de praktijk beschikken we over veel meer middelen en techniciteiten om de best mogelijke medische zorgen te bieden. Bent u niet in staat om zelf naar de praktijk te komen, probeer dan bij voorkeur om met een familielid te komen. Lukt dit niet, dan zullen we de mogelijkheid tot opvolging via huisbezoek bekijken.

Dit neemt niet weg dat we bij acute problemen, waarbij verplaatsen echt niet mogelijk is, op huisbezoek zullen komen. Dit is echter een medische beslissing van de arts en geen eis van de patiënt.

Huisbezoeken dienen steeds aangevraagd te worden voor 10 uur. Het ochtendlijke belmoment van de huisartsen is in principe het ideale moment om efficiënt huisbezoeken aan te vragen, omdat zij meteen goed geplaatst zijn om de ernst en de noodzaak in te schatten en praktische afspraken kunnen maken rond de verdere planning en opvolging.

Buiten Merksem kunnen we omwille van praktische redenen geen huisbezoeken garanderen.

Opleidingspraktijk

Naast Dr. Torfs en Dr. Vermeulen zal er een HAIO werkzaam zijn op de praktijk.

HAIO staat voor HuisArts-In-Opleiding. Om huisarts te worden, dien je eerst de opleiding basisarts te volgen (6 jaar), daarna volgt de specialisatie. De huisartsenopleiding bestaat uit 3 specialisatiejaren.
Startende huisartsen brengen een nieuwe dynamiek in de praktijk. Wij leren van hen en zij van ons. Daarom kiezen wij er zeer bewust voor om als erkende opleidingspraktijk jonge, beloftevolle artsen een kans te geven om zich verder te ontwikkelen. Een HAIO wordt ingeschakeld als volwaardige collega van de praktijk. Hij/zij heeft eigen spreekuren, doet huisbezoeken en neemt deel aan de wachtdiensten. Ze werken aan dezelfde honoraria en terugbetalingstarieven als de overige huisartsen in de praktijk.
Indien nodig, kan de HAIO advies vragen aan een van de vaste artsen in de praktijk.

Wachtdienst

Indien de praktijk gesloten is kan u voor dringende medische problemen terecht bij de huisarts van wacht.
Dit zijn dringende medische zorgen die niet kunnen wachten tot uw huisartsenpraktijk opnieuw bereikbaar is.

Nieuw telefoonnummer

03 500 23 23

Enkel op afspraak!

Hou uw eID bij de hand. De onthaalmedewerker heeft uw rijksregisternummer nodig om u te registreren!

     Huisartsenwachtpost Antwerpen Noord

Lange Bremstraat 70
2170 Merksem

Aan het ZNA Jan Palfijn ziekenhuis te Merksem, naast de spoed.

www.hwpantwerpen.be

Weekdagen

Maandag tot donderdag 18.00 u. tot 08.00 u.

Weekend

Vrijdag 18.00 u. tot maandag 08.00 u. doorlopend
Ook op brug- en feestdagen.

Contact

Telefoonnummer praktijk: 03 500 09 99

info@huisartsenpraktijkdecirkel.be

Instagram: https://www.instagram.com/huisartsenpraktijk_de_cirkel/

Facebook: Pagina “Huisartsenpraktijk De Cirkel”